История на банциг LT40: Основни надстройки на двигателя

История на банциг LT40: Основни надстройки на двигателя

Основният двигател на банцига е един от най-важните компоненти, генериращи енергия, необходима за ефективно рязане на трупи. Двигателите, монтирани в първите банцизи LT40 в началото на 90-те години, бяха икономични и сравнително силни. И все пак, най-важното, те бяха перфектното съчетание с леката и компактна конструкция на преносим банциг. 

Типична дървообработваща компания от края на 80-те години работи на тежък и остарял стационарен банциг, който няма нищо общо с ефективното производство на дървен материал. Старата технология генерира високи икономически разходи и оказва отрицателно въздействие върху околната среда. Основните двигатели, използвани по това време, консумират много енергия и работата им също се губи за производство на дървени стърготини. Тези двигатели бяха предимно електрически, големи, с характерните охлаждащи ребра, което ги караше да изглеждат мощни, но всъщност имаха относително ниска мощност спрямо внушителните си размери.

Огромна промяна идва с появата на двигателите, монтирани в банцига T40. Въпреки малкия си размер, те генерират достатъчно енергия, не консумират много гориво и са лесни за работа. С подходящ главен двигател, произвеждащ достатъчно конски сили, тънка, тясна банцигова лента, която реже трупа, може лесно да направи дъски с идеално равна повърхност.

 

 

Двигатели с вътрешно горене в банцига LT40

Първите банцизи LT40, които дойдоха в Полша през 90-те години, бяха оборудвани с бензинови двигатели, доставени от американската ONAN. Това беше 2-цилиндров боксер двигател с голям чугунен маховик, генериращ 24 к.с. Твърди се, че двигателят е здрав и надежден – има проста конструкция и работи добре при всякакви метеорологични условия.

През 1992 г. Wood-Mizer представи първия дизелов двигател от ACME Motori. Този италиански двигател генерира 20 HP; въпреки това не спечели много одобрение от потребителите поради честите повреди и неизправности. „Двигателите от ACME Motori може би изглеждаха добре и бяха компактни, но не се справяха добре при дървообработката. Те са предназначени най-вече за строителни машини, като електрически генератори или машини за мазилки, където работят стабилно и непрекъснато. В еден банциг този двигател работеше добре при ниски обороти, но след като лентата се включи и двигателят започна да работи под натоварване, той губеше своя равномерен и стабилен ритъм на работа“, обяснява Робърт Фрет, опитен специалист по обслужване на клиенти.

Гамата от двигатели с вътрешно горене се разшири през 1996 г. с въвеждането на италианския дизелов двигател Lombardini, предлаган в две версии - 30 и 40 HP. Този двигател изискваше повече внимание и грижи по време на работа и не се хареса на клиентите. Основната му слабост беше честото прегряване на главата и неизправна система за впръскване на гориво.

През 2000 г. банцизите Wood-Mizer получиха японските дизелови двигатели от Kubota, бързо набиращи популярност сред потребителите. Тези двигатели бяха прости по конструкция, надеждни и работеха безупречно в почти всяка климатична среда. Разпределителният вал е изграден върху зъбни колела и не изисква обслужване. „Когато представихме двигателите Kubota, всички проблеми с двигателя изчезнаха. За последните 20 години мога да си спомня само две големи повреди на тези двигатели, докладвани на нашия отдел,” казва Дариуш Куява, мениджър обслужване на клиенти, който работи в Wood-Mizer от началото на 90-те години.

Поради високите стандарти за емисии, двигателите Kubota D33 и D42 вече не са в ЕС. Въпреки това те все още се продават в Азия и Африка.

През последните няколко години доминиращият главен двигател в банцига LT40 се доставя от Kohler, производителят на добре доказани и надеждни бензинови двигатели.

 

 

Електрически двигатели в банцига LT40

Първите електрически двигатели в банцига LT40 за европейския пазар пристигнаха през 1991 г. Американските двигатели Baldor (11 kW) с класически стартерен механизъм имаха репутация на издръжливи и надеждни агрегати, относително здрави в сравнение с малкия си размер. „Първите електрически двигатели от Baldor направиха впечатление на нашите клиенти. Те бяха леки и компактни, с гладък основен блок без никакви ръбове. Хората не можеха да повярват, че такъв малък двигател може да генерира толкова много енергия“, спомня си Робърт Фрет.

Банцигът LT40 от началото на 90-те години на миналия век с 3-фазен електродвигател беше свързана с 12V DC инсталация за механизма за подаване на режещата глава и функциите на хидравличното легло. На практика това означаваше, че въпреки че банцигът беше оборудвана с главен двигател с променлив ток, той също се нуждаеше от 12V батерия и алтернатор за зареждането ѝ. „Това предизвика много противоречия сред нашите клиенти, защото те не можеха да разберат защо един банциг с основен електрически двигател се нуждаеше от алтернатор допълнително“, казва Робърт Фрет.

В онези дни основата на главния двигател беше универсална, което позволяваше на собственика да смени главния двигател от бензинов на електрически, ако е необходимо. Обслужването на клиенти често го правеше вместо потребителите. Цялата операция по смяната на главния двигател отнемаше само 2 часа.

Пълният преход към променливотоково захранване в LT40 се състоя през 1998 г. и беше много значително техническо подобрение на банцига. Тази модификация позволява унифицирана 380V електрическа инсталация без алтернатор и батерия. Новата инсталация подобри и разшири работата на функциите на хидравличното легло. При AC версиите на банцига LT40 не беше необходимо да се смазват конекторите в барабанните превключватели, което беше изискване при DC версиите – това беше ефективна модификация от гледна точка на оператора. 

 

 

Кой има нужда от бензинов двигател и кой от електрически?

Основното инженерно предположение на бащите на банцига LT40, Дон Ласковски и Дан Текулве, беше да създадат лека и компактна машина, която да позволява рязане на дървесина навсякъде, така че идеята за използване на двигател с вътрешно горене беше много оправдана. Освен това географските разстояния в САЩ са по-значителни, отколкото в Европа, гъстотата на населението в градовете и селата е различна, а цените на бензина винаги са по-разумни.

Ситуацията в някои европейски страни (напр. Полша) обаче беше различна. Потребителите на банцизи често работеха близо до домакинствата, където лесно можеха да удължат електрическите кабели. Електрическият двигател Baldor е известен със своята проста конструкция и минимална поддръжка, за разлика от бензинов двигател, който се нуждае от сезонна смяна на масло и филтри. Много клиенти решиха да закупят мобилен банциг LT40 с електрически мотор, имайки предвид, че винаги трябва да носят захранващ кабел, където и да отидат със своя банциг.

 

 

Днес

Банцигът Wood-Mizer LT40 се предлага днес в бензинова и електрическа версия в няколко варианта на мощност. Собственикът може свободно да избере коя опция за мощност ще отговаря на неговите нужди за дървопреработка и да избере една от електрическите версии 11, 15 или 18,5 kW, бензиновите двигатели Kohler 14-38 KM или дизеловия двигател Kubota D25.

Заслужава да се спомене изключителният задвижващ трансмисионен механизъм, който се отличава от останалите банцизи от серията. Той е отделен от банциговата лента, за да го предпази от мръсотия и дървени стърготини, произведени в процеса на рязане. Предаването на мощността от главния вал на двигателя към колелото на ножа се извършва от издръжлив унифициран задвижващ ремък, съчетан с механизъм на съединителя – или стандартен ръчен съединител или допълнителен автоматичен съединител, управляван електронно.

 

 

***

 

Абонирайте се за нашия бюлетин
Получавайте актуализации по имейл за ексклузивни специални оферти, нови продукти и покани за специални събития!