Реставрация на ретро вагони за туристическо влакче в Испания

By Juanma Miranda, Madera-Sostenible

Реставрация на ретро вагони за туристическо влакче в Испания

Video editing and production: Ignacio González, UTOPIA FILMMAKERS

 

Испанската железопътна компания RENFE Viajeros покани дървообработващо предприятие с преносим Wood-Mizer да възстанови четири ретро вагона на влака Strawberry. Вагоните са направени с помощта на дърво преди почти сто години.

 

 

Дървени пътнически вагони от този тип се произвеждат в Испания до 30-те години на миналия век. Общо 406 броя са направени и използвани като третокласни вагони на пътнически влакове, движещи се по крайбрежието на Испания. Дори когато биват въведени метални вагони, железопътните компании не били склонни да ги поръчат, защото летата в Испания са горещи и дървените вагони са по-лесни за охлаждане.

През 1972 г. третата класа за пътници е премахната и компаниите са изправени пред избор - да подобрят дървените вагони във втора класа или да спрат да ги използват. Цената за модернизация обаче била твърде висока и предназначението на вагоните било променено. Те се превърнали в жилища, мобилна работилница, магазин, училище, а един такъв вагон в момента се използва като заседателна зала в офиса на RENFE Viajeros.

Старинните дървени вагони били въведени отново през 80-те години с представянето на туристическия „Влак с ягоди“ – най-високо оценено пътуване с ретро вагони от Мадрид до Аранхуес и обратно през много от атракциите на мадридската общност.

 

 

„Влакът с ягоди“ се състои от четири пътнически вагона и два товарни. Влагата и времето обаче постепенно унищожили дървените елементи на конструкцията, така че се наложило цялостен ремонт.

„Веднага се натъкнахме на проблем: имахме нужда от чертежи на вагоните, така че човекът, който ще ги ремонтира, да може да възстанови вагоните, като запази оригиналния им дизайн“, казва Хуан Хосе Пеня, технически специалист в RENFE Viajeros. „Ние изхождахме от Хартата от Рига, която, от една страна, ни казва, че целта на реконструкцията е да запази и разкрие значението на културното наследство, а от друга страна, че автентичността трябва да бъде запазена в този процес (включително метод, дизайн, материали и приложения), убедително свидетелстващи за значимостта на този обект."

 

 

Когато първоначалните планове показват, че дървото трябва да бъде дъб, е използван дъб. В други случаи, когато плановете показват, че външната облицовка ще бъде от тиково дърво, което в момента не се предлага, е избрано дървото с подобни характеристики, "iroko", известно още като "африкански тик".

„Отворихме напълно тези вагони, без да знаем какво ни очаква отвътре, базирайки се единствено на планове на повече от век, защото самите вагони са почти на сто години.“

 

 

Четирите вагона на "Ягодовия влак" са построени през 1920, 1923, 1927 и 1929 г. от различни производители, така че те се различават по дизайн. Във видеото е показан последният, най-модерен вагон. Интересното е, че най-старият (1920 г.) бил в най-добро състояние.

В този проект дърводелецът Emilio González Rodriguez бил поканен да работи с вагоните, и по-специално за производството на дървените елементи. Той пристига в работилниците на RENFE Viajeros със своя мобилен банциг Wood-Mizer LT20.

 

 

„Аз съм фен на Wood-Mizer! Тази машина е най-добрият ми помощник“, казва Емилио. „Благодарение на моят банциг свърших по-голямата част от работата по възстановяването на вагоните. Банцигът на Wood-Mizer не реже само трупи. Тази машина прави прецизни разрези, което е много важно, когато правите отделни детайли. Спестих много както дърво, така и време."

Банцигът LT20 има вградено електронно устройство, което записва необходимите размери на платката в паметта на микропроцесора, така че машината да работи гъвкаво и бързо.

 

 

В началото на проекта бяха необходими 16 греди за всяки вагон. В крайна сметка имаше може би 40. Емилио направи части за всички прозорци и щори - по двадесет във всеки вагон. След това премина към интериорни детайли: парапети, парапети, подови дъски. "И знаете ли кое е важно за мен? Направих го сам! Една типична дъскорезница ще се нуждае от поне още един човек."

Банцигът на Emilio е одобрен за движение по пътната мрежа. „Тъй като моят Wood-Mizer е с дизелов двигател, го докарах с моята кола. Всички бяха изумени и казаха: „Да, тази кола е това, което ни трябва тук!“

 

 

„Това е бърза и точна машина, която ще ви служи цял живот, ако се грижите добре за нея. Идеална за дърводелец. Можете да я използвате в работилницата и като цяло навсякъде. Дистрибуторите на Wood-Mizer в Испания ме научиха как да работя с машината. Винаги мога да се свържа с тях, ако имам въпроси", обясни Емилио.

 

 

В проекта участва и реставраторът Андреа Новосад. Нейната задача била да реставрира запазените елементи. Тя също така третира дървените части с консерванти за дърво, съчетавайки цвета с багрила, и ги шлайфа. За металните части процесът беше подобен; включваше шлайфане и боядисване с антикорозионен и защитен емайллак.

 

„Новите части се създават с помощта на банцига на Wood-Mizer. Моята работа е да ги защитавам, боядисвам и шлайфам“, казва Андреа. „Страхотното нещо на тези вагони е, че имат невероятно инженерство зад тях. Това не е просто кутия, покрита с дървени летви. Те са добре обмислени системи за монтиране, разтоварване и закрепване, които трябва да бъдат научени и запазени. невероятен късмет е, че тези стари вагони не са изгубени!"

***

Абонирайте се за нашия бюлетин
Получавайте актуализации по имейл за ексклузивни специални оферти, нови продукти и покани за специални събития!